K.A.W.A.N-K.A.W.A.N.K.U

Wednesday, January 12, 2011

Perang DHA?

Hadiff drinks Dutch Lady 1,2,3 now.
Yeap, after weaned off breastmilk, I substituted with fresh milk, then we changed to Anmum and when Hadiff reached 2 years we changed to Dutch Lady 1,2,3 plain.
That is the chronology of events.
He never had any problems with any of the milk.

Even now, he still drinks my cucu otak (read: susu kotak) from a plastic cup.

I went to Tesco last Monday and as usual stopped by at powder milk section to look at the price.
Milk powder price fluctuates just like our fuel.
Hmm... at least only for Hadiff as Husna drinks free milk (read breastmilk).
OK.. Dutch Lady has came out with new packaging..

Ahaaa... 5X DHA!!
Well, to tell you the truth, I never care about those mumbo jumbo content in any milk as the best milk for human baby is still human milk... IMHO, all cow milk is still the same.
Some parents are very proud that their children drink expensive milk and claimed to have the higest DHA content ..4X DHA (i think you know which brand rite?!!

So now, which one is the best?
5X DHA or 4X DHA?..with a very huge different in the price.
(but not that I care pun if DL increases the DHA level to 10X pun :p)
People mentality is EXPENSIVE = THE BEST.. bleargh!!!
Well, just see brand apa pulak will increase the DHA level.. 6X? :P


Cerita DHA di http://www.dutchlady.com.my/bm/home.asp?page=nutrition&subpage=dha

Asid Dokosaheksanoik atau singkatannya DHA adalah sejenis nutrien daripada keluarga asid lemak omega-3. Sebahagian besar DHA boleh didapati di dalam otak, oleh itu, ia menjadi nutrien yang sangat penting untuk si manja anda. 60% daripada otak manusia terdiri daripada lemak. 25% daripada lemak tersebut adalah DHA. Kajian mendapati bahawa DHA membantu di dalam penghantaran maklumat di dalam otak.

DHA boleh didapati di dalam ikan berminyak seperti salmon, tenggiri, herring dan tuna. Selain daripada itu, minyak ikan juga mengandungi beberapa peratus DHA. Sekiranya si manja tidak makan ikan yang secukupnya, pengambilan DHA boleh ditambah dengan meminum Susu Untuk Membesar Dutch Lady. Ia sangat penting bagi mengelakkan pengurangan tahap DHA di dalam badan kanak-kanak.


Sepertimana DHA, AA juga adalah nama singkatan untuk sejenis lagi asid lemak daripada keluarga Omega-6. Asid Arakidonik (AA) juga boleh didapati dengan banyaknya di dalam otak manusia. Seperti yang telah diketahui, 60% daripada otak kita terdiri daripada lemak, 25% daripadanya adalah DHA manakala 15% lagi adalah AA. DHA dan AA sangat penting kerana kedua-dua jenis lemak ini adalah struktur asas otak yang terlibat di dalam proses berfikir.


Sumber utama AA ialah daging lembu atau kambing (termasuk organ) dan juga kuning telur. Kadar AA di dalam daging lembu atau kambing adalah lebih banyak daripada ayam kerana ia mempunyai lebih banyak lemak. Kedua-dua DHA dan AA juga boleh didapati di dalam susu ibu. Seperti DHA, pengambilan tambahan AA boleh membantu mengelakkan pengurangan kandungan AA di dalam badan kanak-kanak.

5 comments:

mamaDhea said...

owh, DL dah tukar packaging lagik? lst year 2/3 kali gak tukar packaging kan? Hadif sya pon minum DL 123 gak.. Dhea plak DL 456.. sya pon tak bape heran dgn DHA ni sebab dah tau susu terbaek adalah susu ibu!

Rozy said...

betul tu sya.
macam2laa pengeluar susu ni wat kan..

m@Ri@ said...

em psl mcm2 dha ni lah maria dok pening nk bg susu ape kat aqil..em klu leh mmg nak bg bm smp 2thn..tp tak kesampaian..mcm2 agenda pengeluar susu tepung yg nak tarik/peningkan kepala otak mak2 budak ni..hehe..

szarihan said...

aku masa bli susu kat aishah dulu, tak penah nak amik tau pasal benda2 ni....aku hentam ja amik anmum..skrg dia minum dugro which i think sama jaa except that dugro lg murah lol..so better opt for cheaper 1 kan...
ada kawan2 aku kat sini siap lomba2 tu cita pasal kebaikan FM yg anak depa minum...sapa yg spend paling mahal tuk bli susu anak kira hebat laa...

Hana Seman said...

Rozy,
Hana time wean off Farish dulu, beli susu jenama Dugro, DL, Fernleaf. Semuanya yang 1kg tak sampai RM20 pun.
Tapi Farish ni kurang minum FM. Kadang tu pack 750g tu boleh tahan 2 bulan.

Tapi kalau fresh milk, susu kotak DL, yogurt, yogurt drink, memang kena sorok.
Kat rumah memang dah tak beli FM, sebab dial ebih suka minum air kosong, atau minum jer minuman lain.
Tapi Calci yum (betul ke ejaan dia), susu UHT DL memang selalu kena ada stok.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...